به گزارش راهبرد معاصر؛ به گفته وی؛ به عنوان مثال عوارض عبور یک کشتی 10 هزار تنی از تنگه بسفر از 16 هزار و 393 دلار به 17 هزار و 760 دلار افزایش پیدا خواهد کرد.
وی گفته که البته این افزایش 8 درصدی بر مبنای کنوانسیون مونترو انجام شده و به این خاطر است که ترکیه موظف است که هزینه فانوس دریایی، خدمات امداد و نجات و پزشکی مرتبط با عبور کشتیها از تنگه بسفر را تامین کند.
تنگه بسفر با عبور از استانبول دریای مدیترانه را به دریای سیاه متصل میکند.
وی گفت: از سال 1983 تا سال 2022 تعرفه عبور کشتیها از تنگه بسفر 0.80 دلار به ازای هر تن وزن آنها ثابت بوده و پس از 39 سال در سال 2029 بر اساس تصمیم رئیس جمهور این هزینه تقریبا 5 برابر شد و به 4 دلار به ازای هر تن افزایش یافته است. این رقم از ابتدای ماه جولای به 4.42 دلار در هر تن افزایش پیدا خواهد کرد.
این وزیر ترک گفت: با این اقدام ما قدمی مهم در راستای افزایش ورود ارز خارجی به کشور را برمیداریم./فارس